Is een hangmat slecht voor je rug?


Is een hangmat eigenlijk wel gezond of goed voor de rug? Veel beginners en toekomstige hangmat eigenaren stellen zich vragen over hangmatten en gezondheid.
Is een hangmat slecht voor je rug
In dit artikel wil ik kort mijn mening over dit onderwerp geven. Omdat de hangmat een onnodig slechte reputatie geniet in dit land als het op de rug aankomt. In de eerste plaats gaat het om de juiste ligtechniek en de juiste maat en soort hangmat. Ik zal ook mijn onderzoek en mijn eigen ervaringen over het onderwerp hangmatten en ruggen presenteren.

Het oude vooroordeel: In een hangmat lig je met een ronde rug.

Als u door verschillende forums en vraag-en-antwoord portalen klikt en u inleest over het onderwerp hangmatten, zult u steeds weer dezelfde beweringen lezen:

“Hangmatten zijn slecht voor je rug”.

“Je ligt er helemaal krom in, dat kan helemaal niet goed zijn”.

“Misschien goed voor een dutje, maar zeker niet geschikt om te slapen”.

Hoewel dit niet volledig kan worden verworpen, afhankelijk van de hangmat, hoe hij is bevestigd en hoe u erin ligt, zijn dit meestal vooroordelen die uit onwetendheid zijn voortgekomen.

De juiste ligtechniek

Als u goed in de hangmat ligt, zult u er geen problemen mee hebben. De rug wordt in hangmatten bijzonder goed ontlast als u enigszins schuin ten opzichte van de as van de hangmat ligt. Dit wordt de Braziliaanse ligtechniek genoemd. Op die manier wordt de rug niet sterk gebogen en kunnen de spieren die de wervelkolom vasthouden zich goed ontspannen.
Hoe lig je goed in de hangmat
Het is ook belangrijk dat de hangmat niet te veel doorhangt, maar hij moet ook niet te strak staan. Een hoek van ongeveer 30° tussen het horizontale vlak en de hangmat is optimaal wanneer deze losjes doorhangt. U kunt hier lezen hoe u een hangmat correct vastmaakt: Een hangmat ophangen

Hoe groot moet een hangmat zijn

De vuistregel voor hangmatten is: hoe groter, hoe beter.

Niet iedereen hoeft echter een enorme XXL hangmat te kopen, kleinere matten voldoen ook, maar dan moet u er wel voor zorgen dat het ligoppervlak beduidend langer is dan u lang bent. De breedte van de hangmat is ook erg belangrijk. Alleen als het ligvlak breed genoeg is, kunt u er (zoals gezegd) diagonaal in liggen.

Bij nethangmatten en stoffen hangmatten (die elk met meerdere ophangkoorden worden vastgemaakt) moet het ligvlak ongeveer 30 – 50 cm langer zijn dan u lang bent. Met zogenaamde hangmatten met verzameld uiteinde (meestal reishangmatten), daarentegen, kun je gemakkelijk 80 – 100 cm aan je lengte toevoegen. Dan staat niets de juiste ligtechniek in de weg en wordt uw rug ontlast.

Verschillen tussen de verschillende soorten hangmatten

Hangmatten met een stang worden aan beide uiteinden vastgemaakt door de spreidstang. Dit betekent dat het niet nodig is om schuin in de hangmat te liggen. De rug is goed ontlast, zelfs wanneer hij recht ligt, en is niet sterk gebogen. Aangezien het gemakkelijker is om uit een hangmat met stokken te vallen, is het niet raadzaam om er schuin in te gaan liggen. Paalhangmatten zijn echter niet geschikt om in te slapen.

Net hangmatten zijn de meest comfortabele hangmatten en absoluut ideaal voor de rug. Het netweefsel is soepel en past zich aan het lichaam aan. Als je er goed in ligt, lig je bijna helemaal recht:
Als je goed in de net hangmat ligt, lig je bijna helemaal recht

Dit is wat de geneeskunde zegt over het onderwerp

Hoewel er een studie is van de Universiteit van Genève die bevestigt dat hangmatten het makkelijker maken om in slaap te vallen, zijn er helaas geen bruikbare studies over de gezondheid van de rug in verband met hangmatten.

Er zijn echter studies die de gezondheid van de rug in Duitsland vergelijken met die in Zuid-Amerikaanse landen. Aangezien er nog steeds extreem veel mensen in hangmatten slapen en er geen verschillen zijn in de frequentie van rugklachten, kan er geen direct verband worden verondersteld.

Mijn persoonlijke mening

Aangezien ik regelmatig in een hangmat slaap en daar overdag ook graag een dutje doe, kan ik een verband tussen rugklachten en de hangmat niet bevestigen. Integendeel. Sinds ik meer tijd in hangmatten doorbreng, lijkt mijn (voorheen bestaande) rugpijn beter te worden.

Recent Posts