Gezondheid: Tips om fit te blijven tijdens het tuinieren


Ongewone of te veel beweging tijdens het tuinieren kan een negatieve invloed hebben op uw gezondheid. Wij hebben de beste tips voor u om stressvolle situaties te vermijden, fit te blijven tijdens het tuinieren en tegelijkertijd de gezondheid van uw lichaam en geest te bevorderen.

Inhoudsopgave

Fitnesstraining door tuinieren

Tuinieren kan je de kosten voor een sportschool besparen. Mits u het werk aanpast aan uw lichamelijke conditie, kunnen de meeste spieren worden getraind en het cardiovasculaire systeem worden versterkt. Zoals bij een gewoon trainingsplan, begin je in principe langzaam en verhoog je je inspanning voortdurend zonder jezelf fysiek tot het uiterste te drijven. Anders kan overmatige en ongewone belasting door tuinieren snel leiden tot problemen met de bloedsomloop, gewrichtsontsteking en pijnlijke irritatie van ligamenten en pezen.

Tuinieren correct plannen

Overdrijf niet als je aan het nieuwe tuinseizoen begint. Doe het werk in de regel langzaam en verdeel de uit te voeren taken over meerdere dagen. Idealiter kiest u tuinwerkzaamheden die verschillende delen van uw lichaam vereisen. Als je bijvoorbeeld op maandag alleen maar onkruid wied, op dinsdag uren bezig bent met bladeren harken en op woensdag alleen maar plantgaten graaft met een spade, zou dat een ongezond plan zijn.

Anderzijds is het beter om ongeveer 10 tot 15 minuten per dag, en later tot 30 minuten, te besteden aan tuinwerk waarbij u afwisselend staat, knielt en uw armen, benen en rug strekt. Zo voorkomt u mogelijke overbelasting en pijn. Als u ook korte werkpauzes neemt, kan dat ook een positief effect hebben op uw concentratievermogen. Dit is vooral belangrijk wanneer u werkt met gevaarlijk tuingereedschap zoals een kettingzaag of een heggenschaar.

Goed voorbereiden op het tuinieren

Tips tegen rugpijn bij het tuinieren
Voorkom pijn bij het tuinieren met onze tips

Kniekussen / tuinrolstoel

Bij het wieden of andere tuinwerkzaamheden op de grond gaan veel amateurtuiniers op hun knieën. Hoewel deze houding meestal comfortabeler is dan werken in een staande houding met gebogen rug, kan ze leiden tot ongemak in de knieschijven, meniscus en slijmbeurs. Dit kan worden voorkomen door gewoon een kniekussen op de vloer te leggen als opvulling. Omdat knielen ook de bloedsomloop kan verstoren, moet u af en toe met kortere tussenpozen opstaan en een paar stappen lopen.

Als alternatief is een tuinrolstoel een goede optie, waarop comfortabel zittend kan worden gewerkt en die vaak ook enige opbergruimte biedt voor klein tuingereedschap.

Zware dingen duwen is beter dan dragen

Af en toe moeten zakken potgrond, nieuwe planten met kluit, stenen of andere zware voorwerpen in de tuin worden vervoerd. Dragen belast de knieën, de schouders en de rug. Vervoer is veel gemakkelijker met geschikte rolhulpmiddelen. Zorg daarom voor een rolplank of een kruiwagen of zakkar. Als u toch zelf zware lasten moet verplaatsen, plaats het gewicht dan voornamelijk op uw dijen bij het tillen door uw knieën te buigen om uw rug te beschermen.

Verhoogde bedden in plaats van gewone tuinbedden

Zowel het kweken als het verzorgen en oogsten van groenten in het tuinperk gaat vaak gepaard met pijn, niet alleen bij planten die veel onderhoud vergen, omdat het werk voornamelijk in een gebukte houding wordt gedaan. In dit geval is het verhoogde bed een ideale oplossing voor tuinieren die de schouders en de rug ontziet. Wanneer u zelf een verhoogd tuinbed koopt of bouwt, zorg er dan voor dat de hoogte van het bed is aangepast aan uw lengte.

Zelfbescherming heeft de hoogste prioriteit

Voordat u tuingereedschap en -middelen gebruikt die voor rondvliegende takken of stenen kunnen zorgen of een verhoogd risico op letsel vormen, moet u voor uw gezondheid altijd eerst beschermende kleding aantrekken. Stevige schoenen, lange broek en bovenkleding, evenals tuinhandschoenen en een veiligheidsbril zijn standaard. Maar een helm en gehoorbescherming kunnen ook nuttig zijn. In de zomer moet u ook denken aan adequate bescherming tegen de zon.

Eerste hulp kit

Mocht u zich ondanks goede veiligheidsmaatregelen verwonden tijdens het tuinieren, dan kan een EHBO-doos die bij de hand is kleine verwondingen behandelen, eerste hulp bieden en zo nodig erger voorkomen. Vergeet niet het regelmatig te controleren op vervaldatum en volledigheid.

Het juiste tuingereedschap kiezen

Met de hand bediende tuingereedschappen en snoeischaren
Zorg er altijd voor dat het tuingereedschap de juiste maat heeft en in perfecte staat is.

Een te korte hark, een onscherpe snoeischaar of een gebroken hark vergen meestal extra fysieke inspanning en vaak onnatuurlijke bewegingen. Rugpijn en polspijn zijn de belangrijkste gevolgen. Zorg er daarom altijd voor dat uw tuingereedschap in perfecte staat verkeert. Bovendien moeten harken, bezems en ander handgereedschap altijd worden aangepast aan uw lichaamslengte en voor een comfortabele houding. Telescopische stokken zijn het meest geschikt. Ergonomische handgrepen ontlasten ook de gewrichten van uw handen.

Opwarmen tegen spierblessures

Net als in de sportschool moet u uw spieren vóór de inspanning opwarmen, zodat ze voldoende kunnen rekken. Anders kun je snel overstrekken en pijnlijke spiervezels scheuren. Het is voldoende om te beginnen met licht werk, rekken, buigen, strekken en draaien.

Drink genoeg

Vooral in de zomer hoort zweten bij tuinieren. Voor een gezonde waterhuishouding en een optimale werking van het lichaam is regelmatig drinken van groot belang. Water is het beste, omdat het snel door het lichaam wordt opgenomen zonder eerst uitgebreid gefilterd te worden in de nieren en de lever.

Zorg ervoor dat dranken niet te koud of te warm zijn. Lauwe dorstlessers zijn ideaal. Een ijskoud drankje kan verleidelijk zijn, maar het moet eerst in de maag worden opgewarmd tot lichaamstemperatuur, waardoor kostbare energie verloren gaat, die je vervolgens bij het tuinieren mist.

Vermijd stof

Als je werkt op grond die erg stoffig is door een droge periode en je ademt het stof in, dan komt het in je bronchiën en longen terecht. Daar kan het slechte gevolgen hebben voor de gezondheid. Om dit te voorkomen, besproeit u de stoffige plek van tevoren met een tuinslang of gazonsproeier. Overigens is het merkbaar gemakkelijker om onkruid te verwijderen uit vochtige grond. Als u al aan astma of een longziekte lijdt, moet u ook mond- en neusbescherming dragen.

Fit voor de volgende dag

Als u de intensiteit van uw werk over een aantal dagen langzaam opvoert, blijven pijnlijke spieren u vaak bespaard. Om dit weer tegen te gaan en u de volgende dag fit te voelen, moet u uw lichaam na het tuinieren wat tijd geven om te regenereren. Neem een warme douche of, nog beter, neem een warm bad met essentiële oliën. Tijm is effectief gebleken tegen rugpijn, terwijl u met marjolein spierontspanning kunt bevorderen. Met salie heb je een positief effect op gewrichtspijn en kun je het voorkomen.

Recent Posts