15 soorten fruit met veel vitamine C

Veel mensen zweren bij vitamine C om hun immuunsysteem te versterken en de winter goed door te komen. Maar welke vrucht heeft de meeste vitaminen? Wij hebben 15 soorten fruit met veel vitamine C voor je uitgezocht.

Groenten en fruit rond vitamine C teken
Veel fruitsoorten hebben een hoog vitamine C-gehalte [Foto: bitt24/ Shutterstock.com]

Bijna geen enkele voedingsstof is zo belangrijk voor het lichaam als vitamine C: ascorbinezuur is niet alleen betrokken bij de opbouw van bindweefsel, maar beschermt het lichaam ook tegen vrije radicalen en bevordert de opname van ijzer. De rol van deze voedingsstof bij de afweer is echter bijzonder bekend. Een voldoende inname van vitamine C zou het immuunsysteem versterken en de vatbaarheid voor verkoudheid en de duur ervan verminderen. Vooral in de winter letten veel mensen op een bijzonder vitaminerijke voeding. Maar welke vrucht heeft de meeste vitamine C? Hier vind je een overzicht van de beste vitamine C bommen.

Inhoud

  • 1. Australische struikpruim
  • 2. camu camu
  • 3. acerola
  • 4. rozenbottels
  • 5. duindoorn
  • 6. guave
  • 7. zwarte bes
  • 8. papaja
  • 9. aardbei
  • 10. citroen
  • 11. oranje
  • 12. grapefruit
  • 13. mango
  • 14. rode bes
  • 15. kruisbes

1. Australische struikpruim

Met een vitamine C-gehalte van 2.300 tot 3.150 mg per 100 g vruchtvlees is de Australische Bush Plum (Terminalia ferdinandiana) waarschijnlijk de vrucht met de meeste vitamine C. De groene, ovale vruchten van de struikpruim zijn buiten Australië helaas weinig bekend en daarom uiterst zeldzaam. Geleidelijk groeit echter de belangstelling voor de struikpruim: niet alleen het hoge vitamine C-gehalte, maar ook de aangename smaak, die naar verluidt doet denken aan abrikoos en pruim, zorgt voor een toenemende populariteit van de plant.

2. camu camu

Het wordt verhandeld als het nieuwe “supervoedsel” uit het Amazonegebied – de camu camu (Myrciaria dubia) is voor velen nog onbekend, maar is sinds kort een echte insider tip. Met bijna 1.800 mg vitamine C en talrijke secundaire plantaardige stoffen zou de exotische vrucht niet alleen het immuunsysteem ondersteunen, maar ook een positief effect hebben op het maagdarmkanaal.

Camu-Camu vruchten in glazen schaal
De vitaminerijke camu camu wordt verhandeld als een nieuw supervoedsel [Foto: Ildi Papp/ Shutterstock.com]

3. acerola

Met iets minder dan 1.700 mg per 100 g is acerola (Malpighia glabra) behoren zeker tot de fruitsoorten met veel vitamine C. De gezonde vrucht bevat ook provitamine A en verschillende B-vitaminen. Helaas is de rode exotische vrucht in dit land zelden vers te vinden – acerola is hier vaak alleen verkrijgbaar als sap of in een gedroogde versie. Hoewel dit het vitamine C-gehalte vermindert, blijft acerola een echte vitaminebom.

Acerola
De acerola behoort zeker tot de vruchten met de meeste vitamine C [Foto: GETSARAPORN/ Shutterstock.com]

4. rozenbottels

Rozen (Roze) hebben een vaste plaats in vele tuinen. Helaas worden de rozenbottels die bij veel wilde rozensoorten in de herfst rijpen, zelden gebruikt. Toch is er nauwelijks een vrucht in Duitsland met zoveel vitamine C: afhankelijk van het ras bevat 100 g rozenbottels tot 500 mg van de immuunsysteembevorderende stof. Maar ook qua smaak zijn rozenbottels allesbehalve saai en kunnen ze overtuigen met hun fruitige smaak, zowel rauw als als thee of jam.

5. duindoorn

Vaak is de duindoorn (Hippophae rhamnoides) wordt plagend de “citroen van het noorden” genoemd omdat het een nogal zure smaak heeft. Qua vitamine C-gehalte overtreft de inheemse bes echter ruimschoots de citroen: met 450 mg per 100 g bevat de kleine vrucht bijna tien keer zoveel vitamine C als de gezonde citrusvrucht. Aangezien de bessen van de duindoorn van december tot het voorjaar aan de plant hangen, is de vrucht met veel vitamine C perfect als voedingssupplement in de winter.

Duindoorn
De duindoorn is perfect als vrucht met veel vitamine C in de winter [Foto: Kirill Linnik/ Shutterstock.com]

6. guave

Slechts zelden wordt een guave (Psidium guajava) op het bord in Duitsland. Jammer eigenlijk, want de tropische exoot heeft een aantal voordelen. Hij scoort niet alleen met zijn felroze of oranje vruchtvlees, maar ook met zijn aangename zoetzure aroma. Bovendien is de guave met 273 mg vitamine C per 100 g een uitstekende bron van voedingsstoffen en met slechts 34 kcal ook geschikt voor de slanke lijn.

7. zwarte bes

Geen enkele andere inheemse vrucht heeft zoveel vitamine C als de zwarte bes (Ribes nigrum): Met iets minder dan 180 mg per 100 g hebben de kleine bessen zelfs bijna vijf keer meer vitamine C dan de verwante rode bes. In Duitsland is de zwarte bes helaas alleen in het seizoen van juni tot augustus. Ze kunnen echter ook tot marmelade of sap worden verwerkt en zo worden bewaard voor de wintermaanden.

Zwarte bessen
De zwarte bes heeft bijna 5x meer vitamine C dan zijn rode familielid [Foto: Bukhta Yurii/ Shutterstock.com]

8. papaja

Kun je je volledige vitamine C-behoefte dekken met slechts één vrucht? Met de papaja (Carica papaya) is dit geen probleem – de tropische vrucht bevat maar liefst 80 mg per 100 g. Maar papaja is ook een goede bron van kalium. De tropische vrucht ligt het hele jaar door in de supermarkt en is daarom ook geschikt voor de kerstperiode. Let er bij het kopen van papaja’s wel op dat u vruchten kiest die nog onrijp zijn, want die zullen thuis rijpen. Het is ook mogelijk om papaja zaden te planten en de vrucht zelf te kweken.

Tip: Bij ons kun je ook leren hoe je papaja zaden kunt eten.

Gesneden papaja's op tafel
De papaja bevat genoeg vitamine C voor een hele dag [Foto: piyaraya/ Shutterstock.com]

9. aardbei

Veel kinderen wachten ongeduldig op mei, wanneer het aardbeienseizoen eindelijk weer begint en de zoete vruchten vers van het veld kunnen worden geknabbeld. Maar veel volwassenen kunnen de aromatische verleiding ook niet weerstaan. Gelukkig hoeft dat niet – de aardbei (Fragaria) is uiterst gezond: met 65 mg vitamine C en een slanke 32 kcal per 100 g kunnen de rode bessen zonder aarzelen worden gegeten.

10. citroen

Als je denkt aan een vrucht die rijk is aan vitamine C, kun je de citroen niet missen (Citrus × limon) kan niet zonder. De zure citrusvrucht heeft altijd de reputatie gehad bijzonder rijk te zijn aan voedingsstoffen. Maar hoeveel vitamine C heeft een citroen eigenlijk? In feite zit de vrucht met ongeveer 53 mg slechts in de middenmoot – niettemin kan de beroemde “hete citroen” met zijn vitaminegehalte goed dienen als huismiddeltje tegen verkoudheid.

Citroen in schil op Tiscj
Een klassieke vrucht met veel vitamine C – de citroen [Foto: Alexeysun/ Shutterstock.com]

11. oranje

Een sinaasappelsap in de ochtend is niet alleen lekker, maar helpt ook de vitamine C-balans te dekken: Met ongeveer 50 mg per 100 g blijkt de heerlijke citrusvrucht de perfecte vitaminedonor te zijn. Bovendien is de oranje (Citrus sinensis L.), maar ook talrijke mineralen zoals kalium, magnesium of calcium.

Sinaasappels gesneden en sap op tafel
Vooral sinaasappelsap is bij velen populair als vitamine C-leverancier.[Foto: pilipphoto/ Shutterstock.com]

12. grapefruit

Met zijn licht bittere smaak is de grapefruit (Citrus paradisi L.) is niet ieders kopje thee. Maar voor degenen die zich hierdoor niet laten afschrikken, de kruising van grapefruit (Citrus maxima) en oranje (Citrus sinensis L.) kan de gezondheid juist bevorderen. Grapefruit bevat niet alleen bijna 40 mg vitamine C per 100 g – de bittere stof naringine verlaagt ook het cholesterolgehalte en kan zelfs een positief effect hebben op de bloedsuikerspiegel.

13. mango

Mango’s (Mangifera indica) zijn niet alleen bijzonder populair vanwege hun zoete aroma – vooral hun hoge vitamine C-gehalte van 39 mg per 100 g heeft ervoor gezorgd dat de vrucht als bijzonder gezond wordt beschouwd. Bovendien zorgen B-vitaminen, vitamine E en een lage concentratie zuren ervoor dat de mango een van de populairste tropische vruchten in Duitsland is.

Mango gesneden en sap
De mango is een exotische vrucht die rijk is aan vitaminen [Foto: Elizaveta Galitckaia/ Shutterstock.com]

14. rode bes

Als jam of vers van de plant – de rode bes (Ribes rubrum) met zijn wrange smaak is een bron van enthousiasme voor velen. Door zijn lage calorie- en vetgehalte wordt de bes ook als uiterst gezond beschouwd. Maar de rode bes is ook een vrucht met veel vitamine C: gemiddeld bevat 100 g van de plant 36 mg, dus het besje blijkt een echte vitaminebom te zijn.

Rode bessen in een houten schaal op tafel
Veel vitaminen, weinig calorieën – de rode bes [Foto: Svittlana/ Shutterstock.com]

15. kruisbes

Kruisbessen (Ribes uva-crispa) werd lang beschouwd als zuur en bijna oneetbaar – maar in feite is de smaak ervan aangenaam verfrissend, zoet en zuur. Dit maakt het een echte traktatie voor het gehemelte. Onze gezondheid heeft ook baat bij de kleine bessen: Met een vitamine C-gehalte van 34 mg per 100 g en een hoog gehalte aan vitamine A en vitamine E is de kruisbes een geweldige bron van voedingsstoffen.

Je kunt je immuunsysteem niet alleen met fruit stimuleren, ook kruiden kunnen een positief effect hebben. Meer informatie over immuunversterkende kruiden vindt u in ons speciale artikel.