Appel: calorieën en voedingswaarden

De appel is de populairste vrucht in Duitsland en het is niet alleen de smaak die overtuigt. Alles over het caloriegehalte en de voedingswaarden vindt u hier.

Appel kg
De appel is de absolute lievelingsvrucht van de Duitsers

Appels zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Geen andere vrucht is populairder in Duitsland dan de knapperige appel. Een blik op de statistieken leert dit: elke Duitser eet een indrukwekkende 17 kilo per jaar. De bekendste variëteiten zijn Boskop, Braeburn en Cox Orange. In totaal zijn er echter meer dan 20.000 verschillende appelrassen. Qua ingrediënten heeft de appel ook veel te bieden. Ze zijn rijk aan vitaminen en mineralen. Ontdek hier het caloriegehalte van appels en wat er nog meer in de populaire vrucht zit.

Appels en calorieën

Calorieën Appel Tabel Voedingsstoffen
De appel maakt indruk met een vrij laag aantal calorieën

Met slechts 54 calorieën per 100 gram heeft de appel niet bepaald de reputatie een dikmaker te zijn. Vergeleken met andere fruitsoorten staat het in het midden van de calorietabel. Het caloriegehalte van 100 gram bananen is bijvoorbeeld twee keer zo hoog als dat van een appel, met bijna 100 calorieën. Deze schaal wordt verder geïllustreerd als je een commerciële appel vergelijkt met een reep chocolade. De caloriewaarde van de chocolade is bijna tien keer hoger dan die van de appel! Gemiddeld heeft een reep melkchocolade een waarde van bijna 535 kilocalorieën. Het is dus duidelijk verstandiger om naar het zoete, maar aanzienlijk minder calorierijke fruit te grijpen.

Appel vergelijking calorieën
Appels zijn altijd een gezond alternatief voor calorierijk snoepgoed

Appels en voedingswaarden

Het is bekend dat appels erg lekker en ook erg gezond zijn. Maar wat de vrucht daaronder, of in de schil, te bieden heeft is gewoonweg fascinerend. Alleen al de schil van de appel bevat meer dan 30 mineralen en sporenelementen en is bijzonder rijk aan kalium. Kalium regelt de waterhuishouding en is belangrijk voor onze conditie en ons welzijn. De schil bevat ook belangrijke provitamine A, evenals vitamine B1, B2, B6, E en C (tot 35 milligram, afhankelijk van de soort). Als je problemen hebt met je cholesterolgehalte, moet je zeker een appel eten. Appels bevatten veel van de cholesterolverlagende stof pectine. Dus als u van plan bent de volgende keer de schil te verwijderen, denk dan twee keer na, want 70 % van de vitaminen zit direct onder de appelschil.

Appelschil vitamine
De schil mag niet achterblijven vanwege de waardevolle voedingsstoffen.

De oudere rassen Cox Orange, Boskop of Berlepsch zijn waarschijnlijk de bekendste. Deze hebben de reputatie gezonder en rijker aan voedingsstoffen te zijn dan nieuwe rassen zoals Jonagold of Pink Lady. Maar waarom is dat? De doorslaggevende reden is de secundaire plantaardige stof polyfenol. Secundaire plantenverbindingen zijn belangrijk voor diverse stofwisselingsprocessen in ons lichaam en dienen als bescherming van de plant tegen roofdieren. Polyfenol is, samen met andere secundaire plantenstoffen, in toenemende mate aanwezig in oudere rassen omdat deze veel minder worden behandeld en bespoten dan nieuwe, populairdere rassen zoals Pink Lady.

Apple Info
De gezonde appel – de voordelen op een rijtje

De plantaardige stoffen hebben sterke antioxiderende eigenschappen, die ontstekingen remmen en ons hart- en vaatstelsel versterken. Tegelijkertijd voorkomen ze ouderdomsziekten zoals artritis.

Kortom, we kunnen met een gerust geweten zeggen dat het gezegde “een appel per dag houdt de dokter weg” gerechtvaardigd is en dat we vaker naar de appel moeten grijpen.